gyare.png

 

 

 

 societas_hu.png


Szükség van-e fizetésemelésre?

Az MSZP a véleményvezérek körében kezd olyan lenni, mint a nyuszika abban a bizonyos viccben. Ha sapka van rajta az a baj, ha nincs az a baj. Fidesz-bérencezik, majd  számon kérik, hogy miért áll mindig szemben a Fidesszel? Anyagi csődről beszélnek, de állítólag áll náluk a pénz.  Az MSZP eltűnését vizionálják, közben megnyert időközi választások sorában, egy jobbos választókerületi buktát is számon kérnek: itt miért nem nyertetek?

Szóval, Ilyen légkörben fogalmazta meg az MSZP a fizetésemelési koncepcióját. Mivel tök mindegy mit mond a párt: naná, hogy szét szedték a véleményvezérek. De a jelek arra mutatnak, hogy az elképzeléssel az MSZP még sem maradt egyedül. Legutóbb épp az ELTE-BTK-sok jelezték, hogy ez azért nem lenne hülyeség. Talán az első indulati hullámok már lecsengtek és lehet erről a javaslatról beszélni.

12520-fizetes.jpg


Fel kell tenni a kérdést, valóban szükség van-e fizetésemelésre?


Populista a javaslat és az állam csődbe megy bele. Ez az egy mondat az, mellyel végig gondolás nélkül söprik le az MSZP követelését.


Tegyük fel másképp ezt a kérdést. Például - csak, hogy ne legyek populista- egy nyugat magyarországi járás KSH adatait néztem meg és nem egy borsodiét. A Tapolcai járásban egy havi átlag kereset 80 ezer forint. Egy Balaton parti bortermelő vidék ez. Tehát az adottságai még nem is a legrosszabbak. És, hogy a populizmust elkerüljem ismét - mert az nagyon rossz dolog- nem azt a kérdést teszem fel, hogy meg lehet-e élni 80 ezer forintból, hanem azt, hogy milyen életszínvonalon lehet megélni 80 ezer forintból?

Itt jelzem, hogy ezt a kérdést csupán azok kezdik el relativizálni, akik nem 80 ezer forintból élnek. Egy 160+-os fizetés felett, tényleg populista dolog a fizetésemelésre gondolni. Csendben jegyzem meg, becslések alapján 3 és 4 millió fő közé esik azon polgárok száma, akik e körüli vagy ennél kevesebb havi fixből élnek.


A másik ellenérvet is vizsgáljuk meg egy picit, hogy a fizetésemelés veszélyezteti az állam működését, csődbe megy. Oké, bro. Mert az nem veszélyezteti az állam működését, hogy nincs orvos, nővér, rendőr, tanár, dajka, közszolga, tűzoltó, börtönőr, masiniszta, postás, szocmunkás, mentős, stb? Hogy ezen szakmákban brutális mértékű a pályaelhagyás? Ország szerte betöltetlen háziorvosi és fogorvosi körzetek vannak. A kórházakban kevés a nővér, az iskolákban a tanár, a kapitányságokon a rendőr. Csodálkozunk, hogy egy budapesti postásnak nem csábító menni 68-é? 90-é rendőrnek? 79-é kormánytisztviselőnek?  És most nem a közmunkás 47 ezer forintjáról beszélek.

WP_20150706_19_09_40_Pro.mp4

 

Szerző: Attila Molnár, 2015. július 6.




Mondjuk már, ki hogy az MSZP által feszegetett probléma valós. Tényleg gond az alacsony fizetés.


Amit nem csak a szegénységi ráta mutat. Mutatja a betöltetlen álláshelyek, mutatja a külföldre elmenő 500 ezer ember és mutatja az a groteszk jelenség, hogy az iskolakezdésre a családoknak hitelt kell felvenniük. Nem tartós fogyasztási cikk vásárlásához, nem autó vagy lakáshoz, hanem egy iskolakezdéshez.


Szerintem a normális minimális életszínvonal, hogy az emberek nem éheznek és tudnak legalább a héten egyszer -kétszer  húst is enni. Havonta egy-kettőször el tud menni a család egy színházba, moziba vagy étterembe. Ki tudják fizetni a rezsit. Fent tudnak tartani egy autót és/vagy meg tudják venni a bérletet. Nem csak turkálóból tudják megoldani a ruházkodást. Ha tönkre megy a hűtő nem csak THM 300%-os megoldással tudják lecserélni. Legalább egy hétvégére el tudnak menni belföldön nyaralni. S havi 5000 forintot félre tudnak tenni. Amit leírtam az nem egy osztrák életszínvonal és nem is egy luxus. Most mindenki számolja ki, hogy erre elég-e havi 80?

 

 

Ha tetszett az írásunk kövess minket Facebookon is!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://societas.blog.hu/api/trackback/id/tr768094574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

smartdrive 2015.11.20. 23:50:24

miért is akarna valaki havi 80-ból autót fenntartani, baszomalássan?

Advanced Flight 2015.11.21. 00:17:41

Tudom, fujjorbán meg minden, de mintha pár éve épp a baloldal sipákolt volna populizmusról meg hasonlókról, amikor a minimálbér emelése szóba került....persze kúrcsány országlásakor, offkorsz.

pneumónia 2015.11.21. 00:31:01

MSZP, még létezik, szerintem már említésre sem méltó,sőt.
Aki említi az gyanús... Viszont mivel lassan inkább kiesnek a parlamentből
hiába készít valaki nekik blogot, abból nem lesz vezető sehol a közigazgatásban ciki na... :)

babbaba 2015.11.21. 04:51:44

A tótok mot is sokkal megesabb minimálbáremelést csinálnak mint mi. Már eddig is kiröhögték a mi béreinket, most már le foganak sajnálni. Ide jutottunk egy nemzetinek hazudott kormány alatt, hogy a legutolsók leszünk Európában.

maxval bircaman BircaHang Média · http://bircahang.org 2015.11.21. 07:58:10

Indokolt a követelés, de nem a kormánytól kell ezt követelni.

Proud Mary 2015.11.21. 08:35:33

a videóban szereplő srác itthon van..

Sir Galahad 2015.11.21. 08:47:07

Persze, kéne, de a t. szerző milyen eszközzel venné rá a munkaadókat, hogy költsenek kevesebbet a saját jólétükre és fizessék meg tisztességesen az alkalmazottaikat? Erre tipikusan az szokott lenni a válasz, hogy csökkenteni kell az adóterheket, amiről lehet vitatkozni, de ez sem garantálja, hogy az ebből származó megtakarítás nem mondjuk egy újabb főnöki terepjáró lesz.

evil demon satan devil 2015.11.21. 09:02:27

nagyon indokolt lenne az emelés, de hogy pont az az msz(m)p arcoskodik vele, akik anno rosszul voltak, mikor a patás alatt drasztikusan emeltek a minimálbéren, ami akkor is komolytalanul alacsony volt(és persze lett és maradt és marad még sztem sokáig)

nemecsekerno_007 2015.11.21. 10:50:19

"Szerinted indokolt-e a fizetésemelés követelése?"

Miféle kérdés ez? :)

nemecsekerno_007 2015.11.21. 10:55:59

@Sir Galahad: Az adócsökkentés az egyetlen járható út. Már ha nem 1-2 évre akarjuk megoldani a problémát. Akkor több vállalkozás alakulhat, ebből több munkahely etc.... Persze ez nem 1-2 év.

Amúgy itt van egy jó kis ábra:
outside.mfor.hu/mfor/images-charts/regiobevetel_130425.jpg

balközép 2015.11.21. 11:39:15

@nemecsekerno_007:

Egy 20 évvel ezelőtti, más gazdasági helyzetben megfogalmazott álláspontot nem hiszem, hogy érdemes alkalmazni a mai helyzetre.

Akkor még a magyar minimálbér nem volt közel egyenlő a románnal...

ami szabad 2015.11.21. 12:00:12

100 E FT nettó fizetés 260 E FT foglalkoztatói ráfordítást jelent, vagyis a munkáltató 260 E FT -nyi bértömegből kap 100.000 -t azért hogy bejárt és dolgozott, 160.000- t meg az állam beszebel a kitűnő egészségügyre, oktatásra, azokra a nyugdíjakra amit mi ugebár már nem fogunk megkapni, ja, meg valami adósságiot is csengetünk belőle, és a stadionokról meg közmédia kenegetésről már szólni sem akarok. Amikor meg 100 E - ből a munkavállaló veszi a dolgokat, még további 20 E FT Áfa formájában, szintén az államnál landol nagyjából. Némi tranzakciós adóüt, azért még vonj le ebből a százasból, mert hakp, ha utalás, azt még kifizet belőle a tag. Van még valami kérdés, hogy miért nem magasabb a bér? 100+160= 260 E be fáj a munkáltatónak.

balközép 2015.11.21. 12:12:44

@ami szabad:

Igazad van, de szerintem elírtál valamit.

100 nettó a valóságban 196 181 Ft-ba kerül a munkaadónak és nem 260-ba.
196 ezer forint is rengeteg itt jegyzem meg.

Persze ennek a 100 ezernek a 27 százaléka mint ÁFA megy az államnak... így a tényleges adó nélküli jövedelem 73 ezer forint...

www.kulcs-soft.hu/?p=informaciok/berkalkulator

Zsuzsi25 2015.11.21. 12:18:43

Nincs szukseg fizetesemelesre.
Adocsokkentesre van szukseg!
Az egy kulcsos ado igazsagos....

2015.11.21. 12:47:35

Magyarországon messze nem termelődik annyi jövedelem, hogy annak újraosztása négymillió ember életét tisztességes körülmények közé hozza fel. Magyarul: megkopaszthatsz látványosan néhány milliárdost és bankot, ezzel mesterien eléred, hogy a pénzüket még többször vigyék ki az országból offshore-on keresztül, ugyanakkor érdemi javulást CSAKIS a termelési láncokban elfoglalt helyünk javításával, a megtermelt hozzáadott érték emelésével érhetnél el. Ehhen nélkülözhetetlen az oktatás színvonalának javítása, az állam magára költött pénzeinek radikális csökkentése (a felhasználási hatékonyságnövelés mellett), a korrupció nullára redukálása, a hatalmas bürokráciacsökkentés, e-alapú közigazgatás, satöbbi, nem folytatom. Ehhez képest az MSZP kormányon ezeknek az ötödét nem vitte véghez, de talán a tizedét sem. A fenti témákat ti még érintőlegesen sem említitek, persze rendes baloldali manapság csak a jövedelmek emeléséről tud beszélni, a miért és a hogyan már legyen más baja.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2015.11.21. 13:04:18

Sztem a minimálbért is meg kellene szüntetni....

nemecsekerno_007 2015.11.21. 13:04:42

@balközép: Az akkori minimálbér volt a valóságtól elrugaszkodott, az azóta eltelt időben csak annyi történt, hogy a valós teljesaítményünkhöz igazodott. és szerencsére most nem hitelekből finanszírozzuk, azért ennyire alacsony.

Sir Galahad 2015.11.21. 13:11:39

@nemecsekerno_007: Bocs, de a válaszodból kimaradt a legfontosabb: adócsökkentés esetén milyen eszközzel lehet garantálni, hogy a felszabaduló pénzt a vállalkozások valóban béremelésre fordítják? Mert ha semmivel, akkor valamilyen más eszközt kell keresni, vagy megállapítani, hogy a dolog sajnos nem lehetséges.

Jolka40 2015.11.21. 13:23:14

Pártunk és kormányunk már kidolgozta a kérdés megoldását. A keresetek lényegesen javulni fognak. 2018. január 1-től.

laci_52 2015.11.21. 13:27:42

@Sir Galahad: "adócsökkentés esetén milyen eszközzel lehet garantálni, hogy a felszabaduló pénzt a vállalkozások valóban béremelésre fordítják"

Nem kell semmit garantálni, az adócsökkentés béremelés nélkül is a nettó bér emelkedését hozza.

Legtöbbet segítene az alacsony keresetűeken, ha újra adómentessé tennék a minimálbért.

GépBalta 2015.11.21. 13:38:00

Mi belengettük a főnöknek, hogy otthagyjuk a picsába, leáll a termelés azt viszi a bank a feje fölül az egész kócerájt. Következő hónapban mindenki kapott emelést.

micsoda? 2015.11.21. 14:25:32

Remek irás, nem kormányellenes, csupán helyzet értékelés.

".. nem azt a kérdést teszem fel, hogy meg lehet-e élni 80 ezer forintból, hanem azt, hogy milyen életszínvonalon lehet megélni 80 ezer forintból?"

Ott ahol milliókat osztogatnak "Príma Primissima " díjakra, meg egyszer nem falábú focistáknak, ott nem lehet kérdés a fizetés emelés::)

Sir Galahad 2015.11.21. 14:35:20

@laci_52: Két különböző dologról beszéltek. @nemecsekerno_007: a vállalkozások adóterheiről, te meg a személyi jövedelemadóról. Elvben abban igazad van, hogy az szja csökkentése az első évben mindjárt hoz egy nettó béremelést minden külön garancia nélkül - más kérdés, hogy a munkáltató ezt a következő évben korrigálhatja a maga javára. Egyébként a minimálbér adómentessé tétele borzalmasan rossz ötlet. Másnap majdnem mindenkit minimálbérre jelentenének be, a különbözetet megkapnák zsebből zsebbe, a költségvetés meg összeomlana.

bisop 2015.11.21. 16:28:12

@maxval bircaman BircaHang Média: Pedig senki más nem deklarálhatja a minimálbér nagyságát. A munkáltatónak pedig semmi érdeke magasabb összeget kifizetni, mint ami kötelező, hiszen százan várnak minden állásra....

ajánlom: szegeny.blog.hu/2015/02/21/a_penz_nem_boldogit_dehogynem

micsoda? 2015.11.21. 19:24:39

@bisop: Köszi, érdekes a hozzászólásokkal együtt.
Nekem az a tapasztalatom, átélve a szocialista rendszert, hogy a pénz nem boldogít, viszont manapság nagyon kell. Minden a pénzről szól.
Egy példa: Valamikor hogy elítéltem a német rendőröket, náluk nem volt pardon, mint olyan, hogy legközelebb vigyázzon, meg ne forduljon elő még egyszer, ma már mi is ott tartunk. Gépies, lélektelen lett az életünk, mert mindig a pénz lebeg a szemünk előtt.
süti beállítások módosítása